Powered By Blogger

tisdag 28 augusti 2012

Höst i köket

Hyfsat oväntat vaknade husmodern i mig till liv klockan 20.30, och jag ställde mig och slängde ihop en äppelpaj. Det hela handlade nog egentligen mest om att jag var galet sugen på något gott (läs fett och socker i valfri kombination) att jag hade kunnat sälja min själ för en påse polly.. Men äppelpaj funkar bra det med, och så får jag ju känna mig lite huslig på köpet.

Måste ju säga att det är rätt nice när man kan gå ut i trädgården och hämta krispiga, kalla äpplen och slänga ner i pajen, mer närproducerat än så är svårt att få.. Just nu står det lilla underverket i ugnen och gottar sig och Patric håller på att göra vaniljsås från scratch. Varför göra det lätt för sig och köpa på tetra liksom? Det är florsocker, äggulor, vaniljstänger och grädde högt och lågt och dessutom 27 kastruller att diska, men det hoppas jag att det är värt!

På spisen står även en "buf bourgignone" och puttrar i gjutjärnsgrytan. Sjukt svårstavad maträtt. Hur som helst doftar den like heaven, och jag ser redan fram emot morgondagens matlåda.

Nu paj och lite Hollywoodfruar. Livet är för kort för inte tillåta sig njuta av sådana härligheter!



3 kommentarer:

  1. Helt rätt, gud så gott med äppelpaj! Njut!

    SvaraRadera
  2. Man ska ta vara på njutningarna i livet.........
    Nu är det en perfekt höst för frukt och vad passar inte bättre än att testa och baka lite pajer..
    Tips: Pärontosca med glass!

    SvaraRadera