Powered By Blogger

torsdag 12 juli 2012

Sista dagen i solen

Sista dagen i sol och värme på ett tag, för jag har förstått att vi inte kan räkna med något medelhavsklimat när vi anländer till Svedala. Det går rykten om regn, regn och ännu mera regn...

Sista dagen njuter vi av att göra mest ingenting. Surfar runt i poolen, läser bok, hänger på balkongen, spanar på det danska paret som har bråkat sedan de anlände till hotellet, klappar huskatten, jagar försvunna handdukar och tar det lugnt.

Vi har haft en fantastiskt skön vecka, men samtidigt känns det väldigt lagom att återvända hem i morgon. Det ska faktiskt bli lite gött att få sova i sin egen säng, äta Grevéost och filmjölk och gosa med våra små husdjur. Det ska dessutom bli skönt att kuta en runda i skogen i friskt regn (ja, jag vet att jag kommer få ångra detta uttalande) och det ska bli skönt att få lite rutiner för barnen igen. Vara uppe och stuffa på mini-disco till klockan 22.00 och äta pommes varje dag blir det inte tal om för våra kottar framöver. Sådana vanor gäller enbart utomlands=)

Jag önskar dock att jag kunde konservera vissa saker här ifrån och plocka fram dessa en tisdag i november när regnet öser ner och jag står och kämpar med att få på två snoriga barn galonbyxor och allväderstövlar. Kunna plocka fram känslan av den ljumma vinden, den varma sanden mot fotsulorna, doften av hav och lugna kvällar i kvällssol på balkongen. Där och då kommer jag behöva återvända till dessa dagar, när kraven var noll och vi tog dagen som den kom. Ingen VAB-pussel, inga jobbmail, inga tvätthögar och inga väckarklockor att ställa. Bara ledig tid att fylla, tillsammans med dom jag älskar allra mest.

Men som det så klokt sägs, det krävs att det finns en vardag för att man ska uppskatta ledighet och semester. Säkert helt riktigt och sant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar