Powered By Blogger

måndag 25 mars 2013

Påsk

Påsken är på ingång, och två kortveckor på raken ligger framför oss! Sweet med lite ledighet!

Jag gillar verkligen påsk som högtid. Den känns inte alls lika pretentiös och kravfylld som julen. Det förväntas inga mängder av paket, extrema mängder mat och ett hus som är tokpyntat med massor bråte. Näe, på påsken räcker det liksom att slänga fram lite ägg och sill, fylla ett påskägg med snask, sätta ett gäng fjädrar i ett ris och sen är alla inblandade happy ever after.

Har man tur innebär ju påsken även att man kan sätta sig mot en husvägg och dricka kaffe, våren står och smyger i kulisserna och vintern avlägsnar sig allt mer. Ljuset återvänder, grönskan är snart här och den ljuvligaste tiden på året är inte långt borta. Alltså, en sådan vetskap gör mig lätt och glad i själen. Jag är så himla beroende av ljuset och vinterhalvåret är definitivt ingen favorit för mig.

I år förväntas för övrigt både min älskade syster och bror med respektive fira påsk i Linköping. På påskafton har vi bjudit ut släkten till landet på traditionell påsklunch. Några sorters sill, gravad lax, omelett, västerbottenpaj, köttbullar, prinskorv, hembakat bröd och förstås ÄGG kommer det att bjudas på. Jag bakar brödet, Patric lägger in sill, gravar lax och fixar allt annat som har nån anknytning till matlagning. Jag gillar arbetsfördelningen skarpt och min egen Per Morberg verkar inte heller hänga läpp, så vi kör på det!



2 kommentarer:

  1. Haha va roligt, ikväll skrev vi rätt identiska inlägg. Fast i det här huset lägger ingen in sill:-)

    SvaraRadera
  2. Vår på ingång, korta arbetsveckor och ägg är ju alltid gott! Jag håller med om att påsken känns mer som vila och umgås tid och mindre som stress och press. Söt påskkärring!

    SvaraRadera