Powered By Blogger

söndag 5 oktober 2014

Mycket luft


Klockan 06.00 drog karln i huset iväg på jakt. Och jag kunde inte somna om. Känns ju så ovärt att vakna i ottan en söndagmorgon. Hur som helst nyttjade jag morgontimmarna åt att kolla på tv-program av högsta kvalité, tänk "Ensam mamma söker". Skämskudden användes frekvent. Herregud, var hittar dom alla deltagare? 

Konken-ryggorna packades efter frullen och barnen och jag drog iväg på utflykt till Björkö 4H-gård. Föräldraföreningen på dagis hade styrt upp ett gig med hängbukssvin, rostiga traktorer, ponnyridning, korvgrillning och skattjakt, och vi var inte sena att haka på. Väldigt trevlig tillställning, synd att jag alltid är mamman med den minst genomtänkta matsäcken. Föräldrarna på vår förskola (om jag får generalisera lite) är föräldrar som bakar bullar, köper fiberrika korvbröd, har hemkokt saft i glasflaska och dricker kaffe i Marmiekko mugg alternativt kåsa. Själv hittade jag inte ens termos (jägaren har lagt beslag på varenda en..) och var beyond kaffesugen, det hembakta bestod av ett paket Singoalla-kex och korven var Hotdogs med fluffiga vita korvbröd. Jag hade dock gjort genidraget att stoppa ner en påse grill-marshmallows och blev förstås en populär mamma när dessa räckte till alla 16 ungar. Barn under sex år är lättmutade! 


På det stora hela en väldigt trevlig tillställning. Åka häst och vagn i höstsolen toppade nog min lista. Att se geten bajsa på sin kompis var nog många barns favorithappening. 


Vi drog vidare till mormor och morfar. Barnen fick pannkakor, fotbad och spela boule. Själv fick jag springa LOK-milen i detta ljuvliga väder. Hösten är helt klart bästa årstiden för löpning. Dagar som denna går inte att slå!  

2 kommentarer:

  1. Björkö!? Kan man åka dit bara sådär? En solig dag i oktober tex? Låter ju hur mysigt som helst, om man lessnat lite på Valla menar jag..
    Och det har man ju.
    Och JAAA!! om höstspring. Mmm. Bästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå Yllet! Det verkar vara öppet för allmänheten. Bra helgutflykt!

      Radera