Powered By Blogger

onsdag 15 oktober 2014

Matt av matta

Vissa saker är ju onekligen roligare än andra. Att släpa med två övertrötta barn till Ikea för att köpa en ny matta till vardagsrummet hör inte dit. Hur f-n tänkte jag där? 

Till mitt försvar vill jag dock säga att jag hade en plan på att släppa in mina sandmarinerade ungar på Ikeas barnpassning och låta dom rulla runt i bollhavet, medan jag gled runt i varuhuset och valde matta, köpte värmeljus (trots att vi har 3000 hemma) och klämde på överkast. Den planen föll dock rätt omgående, eftersom barnpassningen stängde klockan 18.00 och vi anlände klockan 18.03. Ungarna gjorde ju inte direkt vågen när jag lät meddela att bollhavet var closed och att dom istället skulle få hänga på mattavdelningen. 

Hur som helst, vi började vår vandring genom det stora varuhuset, och barnen skötte sig hyfsat. Dom lyckades dock tjata till sig doftljus med en touch av vanilj (luktade offentlig toalett på okänd charterdestination om ni frågar mig..) och mattan inhandlades utan större missöden. 

När vi väl hade lyckats baxa ut mattan på parkeringen kom nästa problem. Matta-gigantus fick inte plats i bilen om inte sätena fälldes. Och att fälla sätena gick fan inte. Svetten lackade, irriterad var bara förnamnet och barnen försökte komma med goda råd (av typen "ring pappa" "ring pappa"). Så jag ringde pappan, som satt på pass ute i nån skog för att skjuta älg och således viskade fram instruktioner med sensuell röst. Typ "har du tryckt på knappen älskling?". Jag svarade jävligt irriterat (med en inte så viskig och sensuell röst) , "det är väl klart att jag har tryckt på knappen". "Tryck igen älskling, lite hårdare". "PRATA HÖGRE". Men vips så föll sätet ner. Thank god och andra högre makter. 

Klimax uppnåddes när vi kom hem och jag insåg att mattan var typ en halvmeter för bred för att funka under vårt matsalsbord. Just då ville jag bara lägga mig ner i fosterställning och gråta. Men som den mogna och välbalanserade kvinna jag är tänkte jag istället "vi har ju iallafall ett fyra pack doftljus som luktar vanilj". Och Ikea har ju bytesrätt på mattor. Tror jag... 



2 kommentarer:

  1. HAHA!! Men gah!
    klart de har bytesrätt!! Man får ju byta allt på IKEA. En använd toaborste - "jaha, inte nöjda? Här har du ett tillgodokvitto på 50 öre, gå och se om du hittar något i butiken".

    SvaraRadera
  2. Lider med dig (men skrattar mkt också), ser det hela framför mig..

    SvaraRadera