Powered By Blogger

lördag 24 november 2012

Världens bästa soppa

Igår var jag som sagt på sopp- och pannkakslunch hos mina päron. Min pappa gör världens godaste tomatsoppa och jag måste dela med mig av receptet: Så here it comes:

Rostad tomatsoppa:
• 1 kg kvisttomater
• 2 rödlökar
• 3 vitlöksklyftor
• färsk timjan
• olivolja
• 5 dl grönsaksbuljong
• 2 dl crème fraîche
• färsk basilika

Gör så här: Sätt ugnen på 225 grader. Dela tomaterna, klyfta löken och dela vitlöken i mindre bitar. Lägg grönsakerna i en form, ringla över rejält med olivolja och lägg på ett gäng kvistar med timjan. In i ugnen och rosta i ca 30 minuter. Lägg grönsakerna i en mixer, späd med buljong och mixa den hyfsat slät. Häll över i en kastrull, salta, peppra och tillsätt crème fraîche. Låt koka upp och puttra en stund. Servera soppan med en extra klick crème fraîche och strimlad färsk basilika. SÅ himla gott, enkelt och billigt!



3 kommentarer:

  1. Hej Stina!
    Cicci här, är inne och läser din underbara blogg varje dag och nu var jag bara tvungen att kommentera! För den där soppan är bara så god! Blev lika glad varje söndagsmiddag hos Lasse och Sonja när den soppan serverades:-) Försöker mig ofta på den själv och nu har jag ju fått det rätta receptet, kan ju inte bli bättre!!
    Ha en mysig söndagkväll och träna inte ihjäl dig :-))
    Kramkram Cicci

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Cicci här, är inne och läser din underbara blogg varje dag och nu var jag bara tvungen att kommentera! För den där soppan är bara så god! Blev lika glad varje söndagsmiddag hos Lasse och Sonja när den soppan serverades:-) Försöker mig ofta på den själv och nu har jag ju fått det rätta receptet, kan ju inte bli bättre!!
    Ha en mysig söndagkväll och träna inte ihjäl dig :-))
    Kramkram Cicci

    SvaraRadera
  3. Men Gud vad glad jag blir att du har hittat hit Cicci! Jag blev så till mig i trasorna att jag visst publicerade din kommentar två gånger:-) Såg att även du bloggar (hade jag ingen aning om), men räkna med en ny läsare! Hoppas allt är bra med dig och familjen! Stor kram, och visst är tomatsoppan världens bästa!

    SvaraRadera