Powered By Blogger

söndag 12 januari 2014

Oslagbara smaker

Jag älskar mat. Verkligen älskar. Jag tycker mat och att äta är en av livets riktiga höjdpunkter och frukost, lunch och middag är något jag alltid längtar efter. 

Laga mat tycker jag däremot är sådär halvkul. Lyckligtvis har jag en sambo som inte drar sig för att styra upp långkok, baka surdeg eller för den delen stoppa korv. Och han är riktigt bra på det. Lycky me! 

Nedan listar jag tio saker och smaker som jag älskar lite mer än allt annat och inte vill leva utan. Listan är inte rangordnad. Det är ett omöjligt jobb. 

1. Kaffe. Första morgonkoppen med nybryggt kolsvart mörkrostat kaffe. Oslagbart. 

2. Parmesanost. En riktigt vällagrad rackare. Gärna inköpt på en semesterresa till Italien. Ahh. 

3. Färsk ingefära. I wok, smoothie, på revbensspjäll. Kan inte få nog. 

4. Lasagne. Klassiker som varit en av mina absoluta favoriter sedan barnsben. Mycket bechamelsås och ost och man är hemma. 

5. Cola Zero. Iskall. Kommentar överflödig. 

6. Sushi. Det är nåt med det söta riset i kombination med den salta sojan och den syrliga ingefäran som är magisk. 

7. Ostmackor. Gärna nybakat grovt bröd med ett tjockt lager Bregott och en rejäl skiva greveost. 

8. Jordgubbar. Förstås svenska och solvarma. Allra helst plockade en ljum julimorgon ute på landet.  

9. Kött. Och nu pratar vi inte fläskfilé för 39 kr kilot inköpt på Willys. Nä bra grejer från glada djur ska det vara. Gärna en hängmörad entrecote från "Britta och Lennarts" som hastigt får landa på grillen och serveras med en gott vitlökssmör. Yummi. 

10. Champagne. Men en riktigt bra Cava eller Prosecco funkar också. Strupen jublar. 

Bubblare som nästa slog sig in på listan: äppelpaj med vaniljsås och chevreost med flytande honung. 

Dagens frukostkaffe: Serverat i en gigantisk mugg som är tillverkad på anstalten Håga. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar