Powered By Blogger

söndag 14 oktober 2012

Vilken kväll

Igår åt jag den godaste middagen jag har ätit i hela mitt 34 åriga liv. I fyra timmar satt vi på Lux och fick fantastisk service och mat som var helt underbar.

Sammantaget åt vi uppåt 13 rätter och till varje rätt fick vi en liten historia om maten. Jag var rädd för att ett sådant upplägg skulle bli väl "pretto", men personalen gjorde det på avslappnat och skönt sätt. Vi fick veta bland annat veta att renen som vi åt hade vandrat runt uppe i Abiskos fjällvärld, att löjrommen var fiskad i Lofoten och att äpplena var plockade i en äppellund på Märsö gård vid Mälaren, och tusen saker till om vinet, porslinet, desserterna osv..

På Lux har dom dessutom "öppet kök" vilket innebär att vissa moment görs ute i resturangen, grymt kul att se duktiga kockar jobba. Att äta en sådan middag handlar självklart mycket om maten, men helhetsupplevelsen är nåt alldeles extra. Så om ni vill ha en matupplevelse utöver det vanliga, boka en kväll på Resturang Lux. Jag lovar att ni inte blir besvikna!

Nu hemåt igen. Krama kidsen (som verkar haft en grymt mysig helg hos mormor och morfar) instruera TRX och vila magen. Känns som jag inte kommer behöva äta på nån vecka eller två:-)

Ett axplock av allt vi stoppade i oss:



1 kommentar:

  1. Precis som det ska vara - underbar mat-
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera