Powered By Blogger

torsdag 18 oktober 2012

Smartare än en 3-åring?!

Alltså, Maja som är drygt 3,5 år har verkligen börjat ge sin kära mor kluriga frågor. Jag har ju ändå gått ut grundskolan med skapliga betyg, pluggat 5,5 år på universitet och ser mig själv som hyfsat normalbegåvad, men när hennes frågor ställs känner jag mig helt blank i huvudet.

Dessa tre frågor fick jag igår:

1. Varför är himlen blå?

2. Varför är löven på träden gula?

3. Varför lyser stjärnorna och månen?

Jag mumlade nåt kryptiskt svar som hon inte köpte, så jag bad henne gå och fråga pappa som garanterat kan dra en faktaruta på en kvart om varje fråga. Själv funderar jag på om man kan få om andra klass.. Skulle jäklar i havet behövas!

2 kommentarer:

  1. Cooling!!! Häromveckan frågade Herman mig om hur många rondeller det finns i Sverige. När jag sa att jag inte visste så undrade han istället hur många det finns i världen.

    Det visste jag inte heller:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha,ha! Skönt att det inte bara är jag som har kunskapsluckor:-)

      Radera