Powered By Blogger

lördag 8 augusti 2015

Semester-summering

Jaha. Det börjar bli dags att summera dessa fem veckors ledighet. Imorgon börjar allvaret igen, med jobb, förskoleklass, dagis, fritidsaktiviteter av olika slag, träning och en egenföretagande man. Joråsatte. Hösten lär bli en intensiv historia. 

Men hösten är ett annat kapitel, först summerar vi semestern. 

Antal besökta länder under semestern; 
Tre. Danmark, Finland och Jönköping (där Maja med bestämdhet hävdade att dom pratade ett annat språk än svenska).

Ny hobby jag skaffat mig: 
Kajakpaddling -alltså dessa turer i den åländska skärgården, helt magiska. En hobby jag verkligen kommer att utveckla. 

Saker jag har letat extremt mycket efter: 
Mobilladdare, offentliga toaletter och formen på mina ögonbryn. 

Saker jag har missbrukat:
Väderappen på mobilen (kollat 50-60 ggr/dag i perioder av hällregn), cola zero och tv-serien "modern family". 

Ställen jag vill återvända till:
Åland. Tornvillan som vi hyrde i år var top notch! 
Öland. Ännu en ö att alltid älska. Ekerum var årets boplats, jag kan utan tvekan tänka mig att återvända dit. Grym camping för kidsen. Grymma löprundor för mamman.
Råå. Grymt vacker plats utanför Helsingborg, dit vill jag tillbaka. 

Nöjesparker vi besökt; 
Gröna Lund och Bakken. Barnen är frälsta på karusellgrejen. Vi kommer att vara tvungna att återvända. Tveklöst. Och Astrid Lindgrens värld, men det var förvisso innan semestern. Största tummen upp för ALV! 

Bra investeringar under semestern;
en ny husvagn
• en jeansskjorta
• ett släp grus till vår uppgång 

Grymmaste läsningen:
Människa utan hund av Håkan Nesser. Jag älskar Håkan! Han hanterar svenska språket med otroligt stor varsamhet. 

Låtar som förföljt mig:
Introt till "my little pony" och "how long will I love you" som ska sjungas på bröllop nästa helg. 

Goda saker jag stoppat i munnen (i urval):
• Ålandspannkaka
• svenska jordgubbar
grillad älg 
• bearnaisesås
• havrekakor 

Saker jag verkligen uppskattat:
oceaner av ledig tid med dom jag älskar allra mest 
• slippa gå upp 05.55, dvs sova tills jag vaknar.
• barnens entusiasm för olika saker vi hittat på (dock undantaget bilresor utan i-pad). Dom har definitivt en positiv grundinställning till det mesta, gillas! 

Modig grej jag gjort; (tycker jag själv iaf)
Semestrat på egen hand med kidsen i Stockholm. Tunnelbana, utflykter, resväskor och tågresa. Hatten av för alla ensamstående som grejar detta varje dag! 

Saker som har diskuterats frekvent;
vädret. Regn eller sol? Sol eller regn?
• om vi är riktiga campare eller ej
• Greklandskrisen (här har jag dock mest lyssnat...) 

Konklusion; 
• semester är svårslaget
• det känns tungt att vänta ett år till nästa gång
• det är säkert bra att komma in i vanliga rutiner igen, men jag hade kunnat tänka mig att stanna i semesterbubblan ett tag till! 

TACK alla som förgyllt min semester, tacksam är ett svagt ord i sammanhanget! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar