Powered By Blogger

fredag 7 augusti 2015

Copenhagen

Heldag i Köpenhamn idag. Denna storstad som jag formligen älskar. Stämningen i Köpenhamn är alltid avspänd och kontinental, danskarna är gemytliga och allt är allmänt trevligt (iallafall på ytan, de politiska vindarna som blåser i landet är ju inte värst gemytliga, men det tar vi nån annan gång...) maten är god, korven är röd och cyklarna är konstiga. 

Vi har strosat på Ströget. Letat ganska mycket efter offentliga toaletter (mina barn behöver alltid gå på toa när det är som svårast att hitta några), käkat lunch ute i solen, shoppat öl och strumpor och sedan dragit vidare ut till Bakken. 

Och Bakken rekommenderas verkligen! Vi har åkt så sjukt mycket karuseller. Det var massor folk, men konstigt nog inga köer alls. Det var bara att kliva direkt på attraktionerna. 98% av de som besöker Bakken verkar käka hakkebiff och dricka bira, inte åka bergochdalbana. 

Kidsen var otroligt våghalsiga och övergav barnkarusellerna ruskigt fort och sen åkte vi Vilda musen, bläckfisken, flumride, olika bergochdalbanor unt so weiter, upp och ner. Hundra gånger typ.  Mitt balanssinne är ju inte det bästa och jag var en millisekund från att kräkas på mina Asics efter Bläckfisken. Enligt uppgift var jag grön i huvudet. Jag är faktiskt fortfarande lätt illamående. Ålderstecken...  

Bakken blir det garanterat fler gånger! Gratis entre och åkband för 199 danska kronor är också stort plus. Då är det liksom okej att lägga en halv förmögenhet på en gasballong i form av en rosa ponny. Som man knappt lyckas pressa in i bilen. 

Hej då Danmark. Vi ses snart igen. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar