Powered By Blogger

tisdag 29 september 2015

En bättre tisdag

Jag har ju tidigare sagt att jag inte gillar tisdagar. Men den här tisdagen är undantagen teorin om att tisdagar ofta slutar i halv katastrof. Jag har nämligen fått paddla kajak ikväll. Och som ni redan vet hyser jag extremt stor kärlek till detta lilla stycke i plast. 

Förutsättningarna var optimala; Krispig höstluft, en spegelblank Stångå, kvällssol i ansiktet, ryggmuskler som jobbar, långa kraftfulla paddeltag, trötta axlar och en själ som vilar. Tystnad, lugn och inre kraft. 

Paddling är som en megados av lyckopiller rakt ut i systemet. Harmoni på alla plan, det är liksom svårt att förklara. Jag glömmer vårt ostädade hem, den omöjliga tiden på BVC, tvättberget i källaren, vår oklippta gräsmatta och den stora föreläsningen jag ska hålla på torsdag. Lever i nuet. 

Gå i kloster, meditera, shoppa dig lycklig, bli förälskad, vinn på lotto. Eller börja paddla. Lyckokänslan är jämförbar. 

Och att efter paddelturen komma hem till en stor form svingod nylagad kycklinggratäng med mozzarella, parmesan och färsk basilika som världens bästa pappa levererat till dörren -ja, då blev tisdagen ännu ett snäpp bättre! 

Nu tar jag tag i tvättberget. Som en lite mer harmonisk människa. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar