Powered By Blogger

fredag 18 september 2015

Dirre!

Första skoldiscot för min förstfödda idag. Fick jag verkligen gå på disco när jag var sex år? Ytterst tveksamt, men hey times are changing! 

Jag hade utlovat en ny disco-outfit till det lilla livet och vi begav oss därför till Lindex. Det visade sig ganska snabbt att en sexårings och en 37-årings preferenser gällande festkläder skiljer sig en del åt. Jag plockade fram jättefina klänningar i blekrosa ekologiska material och Maja kontrade med paljetter, volanger och grälla färger. Ju mer rysch-pysch desto bättre. 

Jag fick stå mitt kast och låta discobruttan välja, eftersom det var dealen från början, och vi gick därifrån med en turkos Frost-klänning med tillhörande lösfläta. I nåt lagom obehagligt material. Ett oerhört nöjt barn och en mamma som är extremt Frost-mätt. 

Maja blev upplockad av sin dejt "snygg-Axel" och sen var det fullt ös i två timmar. På vissa sätt har tiden stått stilla. Precis som för 30 år sedan kretsar skoldiscot minst lika mycket kring popcorn, läsk och godis som kring dans. Det springs runt i vilda cirklar och nån gråter för att plånboken är borta. Exakt som på min tid. Dansen är hyfsat sekundär i sammanhanget. 

Maja blev dock uppbjuden av Nils att dansa tryckare och det var så gulligt att jag nästan dog. Dom stod där och vaggade till nån smörig låt och såg lagom förvirrade och generade ut. Helt underbart! 

Jaha. Det är var ju också en fredagkväll. Hänga i en skolmatsal och äta sega popcorn. Allt för mina barn. Alltid. Och discobruttan somnar tveklöst lycklig ikväll! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar