Powered By Blogger

onsdag 8 juli 2015

Två fina

Två fina händelser från storstadsdjungeln: 

1. Jag och kidsen ska in på Coop och handla nektariner och dricka. Utanför sitter en tiggare med nedböjt huvud och med den sedvanliga kaffemuggen i papp framför sig. Maja frågar om jag har några pengar hon kan få lämna, och jag ger henne lite mynt. Det gör vi titt som tätt. Inget konstigt med det, självklart kan vi inte ge åt alla, men jag tycker det är viktigt att lära barnen att det finns människor som har det svårt och dom ska man hjälpa. (Och ni som vill skriva en kommentar om organiserade ligor och jadda jadda -lägg er energi på att övertyga nån annan). När vi har handlat och står ute på trottoaren och äter frukt och dricker Loka konstaterar min sexåring att de allra flesta stressar förbi och ägnar inte mannen ens en blick, varpå hon utbrister "men VARFÖR bryr sig inte folk, mamma han behöver ju hjälp". That's my girl. Värnar om de svaga och utsatta. 

2. Vi hänger i lekparken och en turistande amerikansk familj börjar konversera med mig. Efter att ha öst superlativ över Stockholms skönhet, svenskarnas trevliga bemötande och de ljusa kvällarna, frågar mannen i familjen mig; "Stämmer det verkligen att ni har ett utbildningssystem som innebär att alla, oavsett samhällsklass och ekonomiska förutsättningar, kan studera vid universitetet"? Oh yes. That's Sweden.  Sånt gör mig jäkla stolt över att vara svensk. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar