Powered By Blogger

fredag 21 februari 2014

Våga se

Idag har jag medverkat på den internationella brottsofferkonferensen. Årets tema var "Barn som brottsoffer", ett ämne som skoningslöst berör på djupet. Att vuxna människor utsätter försvarslösa barn för grova brott är fruktansvärt svårt att förstå. Dessutom begås ofta brotten av människor i barnets direkta närhet, de människor som ska stå för trygghet och stabilitet. 

Idag har det avhandlats tunga ämnen som barnmisshandel, incest och barnsexhandel. Men mitt i allt detta mörker har det också diskuterats strategier för att förebygga och hitta åtgärder för dessa växande problem. Och inte minst har det pratats om mod. Mod att se. Och mod att fråga. Alla vuxna har ett moraliskt ansvar att ingripa om vi misstänker att barn far illa. Visst är det oerhört mycket enklare att blunda och intala sig själv att allting säkert är okej. Men våga vara den som lyfter blicken och våga bry dig! 

Ikväll kramar jag mina barn extra hårt och skickar tankar till alla de tusentals barn som inte får den kärlek och trygghet de förtjänar. De barn som tvingas leva med våld och övergrepp som en del av sin vardag. Små kämpar som gör allt för att överleva, trots att de bara är barn. 

2 kommentarer:

  1. Fullsatt hörde jag - kul o tragiskt på samma gång! Mycket viktigt ämne som berör, beundrar er som orkar arbeta med det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var riktigt mycket folk, nånstans mellan 400-500 pers. Bra med stort engagemang! Trevlig helg Elin!

      Radera