Powered By Blogger

lördag 22 februari 2014

Arash och Lili

Idag har vi varit med och firat lilla Lilis namngivning. Blott fyra månader gammal charmade denna tjej byxorna av gästerna, med sina hasselnötsbruna ögon och försiktiga leende. Hon är så fin. 

Lilis pappa var en nära vän till oss. Jag lärde först känna Arash via mitt jobb, och Patric lärde känna honom via kampsporten. Han var en person som inte lämnade någon oberörd, och jag tror både att jag och Patric klickade med honom direkt. 

Arash hade ett brokigt förflutet men hade, en tid innan vi blev vänner, bestämt sig för att lämna sitt tidigare liv och istället engagera sig i att hjälpa ungdomar som var på väg in i kriminalitet eller ville bryta sig loss från gängkriminalitet. Arash blev en viktig förebild och hjälpte många unga som var på glid. 

Jag har haft glädjen att få lyssna på Arash föreläsningar vid ett antal tillfällen -och hans engagemang och drivkraft var enorm. Oavsett om han pratade inför 200 ungdomar i förorten eller inför självaste justitieministern så berörde han alla. Han var unik i sitt slag. Med ett stort hjärta, ett smittande skratt och en järnvilja att bevisa att alla människor kan förändras. Han fick också en stor plats i våra hjärtan. 

För drygt 6 månader sedan frontalkrockade Arash med en lastbil när han var ute och körde motorcykel. Hans liv släcktes omedelbart, men minnet av honom kommer alltid att leva kvar. Att hans fantastiska dotter, som namngavs idag, är en kopia av sin pappa är ett bevis på att han fortfarande finns ibland oss. 

Saknaden efter Arash blev oerhört påtaglig idag när Emelie stod ensam med Lili i sin famn. En kvinna utan sin man. En dotter utan sin pappa. Det gör så ont att du inte finns hos längre. Jag kan bara förställa mig hur oerhört stolt du skulle vara över din fina familj. 

1 kommentar: