Powered By Blogger

lördag 23 april 2016

Bland zebror och järven

Idag bjöd Länsförsäkringar in ett gäng kunder till familjedag på Kolmården. Närmare bestämt ett gäng på 10 000 kunder. Och jag och kidsen var tre av dem som deltog i partyt. Vi hade bestämt dejt med min kollega Maya och hennes döttrar och vi körde verkligen en heldag bland zebror, järvar och bisonoxar. 

Bortsett från att ett mäktigt hageloväder drog in över Kolmården och gjorde oss alla dyngsura var dagen galet bra. Barnen var snälla, kaffet var gott, köerna överstigliga och djuren visade verkligen upp sig -tror faktiskt vi spottade dom allra flesta, till med snöleoparden kikade fram. 

Nånstans finns det ju en ambivalens till djurparker som fenomen. Är det moraliskt riktigt att bura in djur på små ytor för att vi människor ska ha nåt att roa oss med? Djur som i naturligt tillstånd är vana att röra sig över enorma ytor. Troligtvis inte. Men, jag måste ändå säga att Kolmården är en djurpark som känns extremt välskött och jag får en känsla av att dom verkligen värnar om djuren. Jämfört med det zoo jag hamnade på i Kina för ett gäng år sedan är detta paradiset. 

Bäst idag? Godiståget i Bamses värld, delfinshowen och linbanan över djurparken om ni frågar kidsen. Linbanan, den belgiska våfflan med grädde och sylt och häng med sköna kids om ni frågar mig. 

Fin dag. Fina barn. Fina vänner. Tack Länsförsäkringar -jag kommer betala nästa faktura som en lite nöjdare kund. Och det var nog det som var meningen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar