Powered By Blogger

lördag 3 oktober 2015

Norrpan

Tjejdag, eftersom pappan var på jakt och drog hemifrån före både bagaren och bonden vaknat.  

Önskemålen var tydliga. Svintydliga. "Vi vill åka tåg och buss". Alltså denna förkärlek till kollektivtrafik, vad kommer den ifrån??? Jag som har kuskat på pendeltåg och X2000 hela veckan var ju inte lika upphetsad över lördagsaktiviteten, men what to do? 

Buss nr 11 ner till resecentrum, pendeln till Norrköping och sen en lång (och felaktig tur) på spårvagnen. Till sist hamnade vi dock på Kungsgatan och tog en promenad genom industrikvarteren ner till Arbetets museum. Också detta enligt önskemål. 

Käka lunch, spendera ett par timmar i kreativa verkstan (som barnen ÄLSKAR) och jag får panik av. Det är färg, lim, trasiga äggkartonger, paljetter, oljepasteller, tomma mjölkkartonger, penslar och gamla cykelslangar högt och lågt. 

Idag var uppgiften att tillverka ett kretslopp. Moa såg ut som ett frågetecken när den entusiatiska pedagogen berättade om detta och valde istället att limma glitter på en äggkartong. Maja gjorde ett kretslopp bestående av en tom glassförpackning, en sönderklippt strumpa, några flirtkulor och två liter färg. Den var, ähhhh unik. 

Vi hängde även i solen nere vid Strömmen. Hittade en lekplats och matade änder med riskakor. Mysigt och fint. Trots att jag är i Norrköping flera dagar i veckan så slås jag väldigt sällan av stadens skönhet, kanske beror på att jag rör mig mellan stationen och 300 meter över en parkeringsplats till en svinful myndighetsbyggnad. Men idag charmade Norrköping både mig och barnen. Tåg, buss och spårvagn hade jag dock kunnat hoppa över! 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar