Powered By Blogger

söndag 28 september 2014

Långkok och sinnesro

Söndagsförmiddagen ägnades åt att rensa garderober, vika tvätt och åka till återvinningsstationen, BOOORING! Men välbehövligt. Och dödstråkigt. 

Klockan 14.00 var vi bjudna på söndagsmiddag hos familjen Wahlqvist. Verkligen en söndagsmiddag värd sitt namn, Johanna är en sån jäkla grym husmor. Nån ybersmaskig köttgryta som stått och puttrat i en massa timmar, grymma tillbehör, tex bröd från Boställets vedungsbageri, och äppelpaj och vaniljbullar till efterrätt. Fullpott på smakerna. Fullpott på paltkoman. 


Eftersom jag fortfarande drar runt på min förkylning och inte vill träna behövde jag få lugn i kroppen på nåt annat sätt. Passande nog var det sinnesro-gudstjänst i Domkyrkan klockan 19, så där fick familjen droppa mig efter middagen. Jag måste säga att det är en himla mäktig tillställning. Hundratals levande ljus i en i övrigt nedsläckt domkyrka, ingen predikan -utan bara tystnad och massor vacker musik. Verkligen ett tillfälle för reflektion. Typ som yoga, men utan krav på att stå i konstiga ställningar. Sista söndagen varje månad kör dom Sinnesro och jag kan verkligen slå ett slag för detta om man behöver en timme mobilfri tid och stillhet. 

Jag promenerade hem i höstmörkret och kände mig glad. Och snorig. Och ganska fridfull. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar