Powered By Blogger

söndag 18 december 2016

Eftersatt och reafynd

Fjärde advent. Och det blev visst lite konstruerad julkänsla även i köket på Skogsgatan 18. 

Julstämningen består av följande; Ett datumljus inköpt på Netto till det facila priset av fem kronor (älska reakorgar), en adventsljusstake från den fashionabla butiken Biltema (jodå dom säljer inredning) och ett pepparkakshus som är det enda i hela huset som känns genuint. Byggprocessen sköttes dock av byggherre boende på annan ort, så jag kan inte ta åt mig äran av detta mästerverk. 

Och instagram och Facebook svämmar över av perfekt klädda granar, stakar från Svenskt Tenn, som kostar en halv månadslön och Roy Fares chokladfudge uppskuren i perfekta bitar. Som man förstås rörde ihop med sin perfekta familj. I sitt perfekta kök. Och snitsigt lade upp på ett perfekt fat. Troligtvis inköpt på en exotisk resa till Bolivia. Handgjort av en exotisk urinnevånare. Orka. Orka inte. 

Och nånstans börjar det sjunka in i mitt medvetande att det är julafton om sex dagar. Och att jag har kört samma förhållningssätt som tidigare år, dvs stoppa huvudet så långt ner i sanden jag bara kan. 

Jag kanske ska börja idag? Griljera en skinka? Köpa en julklapp? Tova en julbonad av pälsen från ett lyckligt får? 

Eller just det, det är ju handbollsträning för mini som ska övervakas, pass på gymmet som ska instrueras och en källare som ska byggas om. 

Jag stoppar ner huvudet i leran ett tag till och hoppas att Roy Fares fudge rörs ihop på fem minuter. Senare i veckan. Om nånsin. 

Biltema och Netto levererar! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar