Powered By Blogger

torsdag 17 augusti 2017

Skolstart

Japp. Då var det slut på sommarlovet. På riktigt. Idag drog höstterminen igång och det låg en doft av suddgummi, äpple och förväntan i luften. Eller så var det bara jag som blev väldigt nostalgisk. 

Barnen var iallafall riktigt peppade för denna stora dag. Håret var nytvättat, väskan packad och kläderna noga utvalda kvällen innan. Jag minns faktiskt vad jag hade för outfit, min första dag i skolan. Moster Inger hade sytt en grå och ljusgul klänning och till detta hade jag knästrumpor och en midjekort jacka. Och min fröken Ingegerd Hallberg var ett under av godhet och tålamod. Kanske är det delvis hennes förtjänst att jag faktiskt gillat skolan. Rakt igenom. Matte och fysik fick mig väl aldrig att gå upp i brygga av lycka, men annars har jag gillat det mesta. Hatten av för alla lärare och pedagoger -ett uppdrag som verkligen förpliktigar och är yberviktigt! 

Moa började alltså 1B idag och blev officiellt ettakluddare. Fröken hette inte Ingegerd utan Ethel och verkade även hon vara en godhjärtad och varm kvinna. Moa hamnade dessutom bredvid Affe i klassrummet, och dom två har ju långtgående giftasplaner, så det var verkligen highscore att få sitta nära honom. 

Det levererades läxa, schema och anvisningar om att packa gympapåse tills imorgon. Och mini var så nöjd med första dagen: "nu går jag verkligen i skolan på riktigt". 

Storstruten var även hon nöjd med sin första dag i årskurs 2. Det har utlovats träslöjd och engelska på schemat, två grejer som hon går igång på. Själv var jag en katastrof bland svarvar, bandsågar och sandpapper, det tog mig typ två terminer att snickra ihop nåt rackigt nyckelskåp. Men vi kan väl hoppas att Maja brås på sin far, då kommer hon ha byggt en friggebod innan hon slutat fyran. 

Okej höstterminen 2017, nu kör vi. Vi är redo! I nästa andetag vill jag dock vråla "stoppa tiden". Om en blinkning kommer vi att stå med studentplakat och undra vart åren tog vägen... 

Som ler och långhalm. Bästisen Tea😍






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar