Powered By Blogger

måndag 14 juli 2014

Nya jaktmarker

Idag har vi levt friluftsliv. Hela familjen har nämligen inventerat min sambos jaktmarker i Falerum och vi luktar nu skogsbrand och kåda. 

Friluftslivet innebar i praktiken grilla korv och marshmallows. Spana efter lite efter djur. Plocka hallon och blåbär. Besöka en jaktstuga. Kolla in ett slakthus. Fixa en kyl som djurkropparna ska hänga i. Dricka kaffe i kåsa. Kände mig lite som Leif GW -minus jaktväst. 

Kidsen tyckte det var en extremt mysig utflykt och hetsade sin pappa att jobba lite hårdare på att hitta några djur att skjuta direkt. Dom ville ju liksom se honom "jäga". Jag var extremt glad att djuren höll sig undan. 

Jag känner mig lite kluven inför hela jaktgrejen. Jag vet att viltvård är superviktigt och att djurens som skjuts är glada djur som dör samtidigt som dom tuggar på en saftig grästuva i kvällssolen. Typ. Men att skjuta ett vackert rådjur eller en söt hare, nä jag vet inte..

Jag kommer gladeligen att trycka i mig hjortfilé och älgbiffar på söndagsmiddagen, men inte en chans att ni hittar mig i slaktrummet eller bakom bössan. Det är jag alldeles för blödig för. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar