Powered By Blogger

lördag 26 juli 2014

Boktipset

Jag gillar att läsa, och har så alltid gjort. Jag har i princip alltid någon bok på gång, men när jag jobbar och är svintrött på kvällarna blir lästempot rätt långsamt -typ tre sidor varje kväll. 

Semester däremot brukar betyda betydligt mer läsning. Denna sommar har jag tagit mig igenom fyra böcker och är inne på min femte, här får ni en kort recension av min semesterlektyr. 

Kast med liten kniv av Sara Kadefors:
En bok som blandar humor och allvar, nutid och dåtid. Välskrivet, gripande och helt klart läsvärt om ett tufft 80-tal och om hur bagaget vi går och bär på påverkar livet. Betyg: 3,5 solhattar (snubblande nära 4)

VIP-rummet av Jens Lapidus:
Gillade man "Snabba cash" lär man inte bli besviken på denna bok. Samma höga tempo, täta intrig och rappa språk. Ny huvudperson är dock Teddy, en man med brokigt förflutet som beslutat sig för att försöka bryta med sitt gamla liv och  leva ett vanligt Svensson-liv. Dom första 150 sidorna är lysande, tycker dock att den tappar något på slutet. Betyg: 4 solhattar


Blodsystrar av Katarina Janousch:
Ännu en bok om barnmorskan Cecilia Linds liv och leverne. Här blandas barnmorskans privatliv med nån väldigt märklig deckarhistoria. Alltså, det är väl okej så länge Janousch beskriver relationer och livet som ensamstående fembarnsmamma, men resten? Nä. Det är fullt av klichéer om ryska maffior och flirtiga poliser. Inget jag går igång stenhårt på. Betyg: 2 solhattar 


Rädda, släcka, larma av Emma Hamberg:
Att denna kvinna för ett antal år sedan  slängde ut Fröken Sverige-tävlingen från Veckorevyn gör ju att man älskar henne som person, som författare hade jag däremot ingen aning om hur hon var, men jag älskar henne där också. Gud vilken charmig feelgood-bok hon har skrivit! Jag älskar sättet hon beskriver karaktärerna på och jag älskar historien! Om jag får flytta in i en roman tar jag denna. Direkt! Betyg: 4,5 solhattar. 


Sånt man bara säger av Helena von Zweigbergk: 
Jag har läst ett gäng böcker av denna författare tidigare och jag älskar hennes sätt att beskriva vardagsrealism. Det kryper liksom under skinnet, är extremt välskrivet och äkta. Jag har bara hunnit 50 sidor i denna bok, och kan inte ge något betyg, men det verkar lovande. Mycket lovande. 

Sista tipset, och en bok jag fullkomligt älskar: Innan floden tar oss av Helena Thorfinn. Om ni inte har läst den så är den min absoluta topptips för hängmattan. Rakt igenom lysande! 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar