Powered By Blogger

onsdag 15 april 2015

168 är siffran

Hejdå Örebro och tack för två grymt bra dagar. 

Jag har lärt mig väldigt mycket nytt och viktigt om bland annat mobbing, sexuella trakasserier, diskriminering, näthat och kränkningar av barn och ungdomar. Med två döttrar där hemma känner jag onekligen viss ångest inför den värld som väntar dem utanför dagisgårdens trygga grönska. Men, det enda sättet att tackla denna oro är ju att själv sätta sig in i deras värld, och till exempel få koll på vad "snap-chat" och "KIK" är, där kids av idag verkar spendera enormt mycket tid. Facebook är ju tydligen supermossigt... 

Dessutom måste jag ju redan nu rusta barnen att bli "streetsmarta". Att få dem att bli starka tjejer som vågar stå emot grupptryck och som vågar lita på att dom duger precis som dom är. Ingen enkel uppgift i denna utseendefixerade och materialistiska värld, men jag ska verkligen göra mitt yttersta! 

För övrigt har jag lärt mig att vi i genomsnitt tittar på vår mobil 168 gånger per dag. Typ 10 gånger i timmen alltså (om man inte nattsurfar). Och jag har dessutom två mobiler... 168x2 alltså.

Seriöst, dessa apparater får oförskämt mycket uppmärksamhet. Mitt april-löfte blir att försöka lägga denna uppmärksamhet på någon av kött och blod istället. Någon som jag kan snusa i håret och klia på ryggen, dela en kanna kaffe med eller läsa en extra godnattsaga för. Amen to that. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar