Powered By Blogger

tisdag 4 december 2012

Sura barn och renovering

Tiden. Räcker. Inte. Till. Och bloggen blir därför lite lidande. Sorry!

Ja, detta är en tisdag som inte kommer att gå till historien som en särskilt lugn och harmonisk dag. Snarare kaotisk. Full fart på jobbet och sen stressade jag som en dåre till dagis och hämtade två barn som var mer än lovligt tjuriga.

Mina guldklimpar tokvägrade att klä på sig, skrek att skorna var blöta, mössan ful och mamma dum. Typ. Min puls var uppe nånstans på 250 och vände och jag var helt genomsvettig innan vi kom därifrån. Tack och lov hör det till ovanligheterna att hämtningarna blir så här röriga och barnen är för det mesta beskedliga och himla glada när man kommer, men idag var det trots med stort T. Gud vad jag längtar till sommaren och att slippa träla med overaller, mössor, vantar och kängor. Det suger!

Väl hemkomna kom nästa lilla överraskning som ett brev på posten. Min kära sambo hade påbörjat en spontanrenovering av köket och hela köksgolvet var bortrivet. Surprise liksom. Han hade i sin renoveringsiver lyckats fått fram det ursprungliga schackrutiga köksgolvet som måste lagts in på typ 40-talet. Superfint golv, men för övrigt såg det ju ut som en bomb detonerat i hallen och köket. Missförstå mig rätt. Jag älskar att ha en händig sambo som gärna hugger tag i nya projekt och får saker och ting gjorda. Då och då önskar jag kanske bara att han förankrade sina idéer lite tydligare innan han drog igång. För nåt år sen kom jag hem och upptäckte att han fällt ena väggen till toaletten. Det var spännande och annorlunda att kissa med utsikt rakt in i köket.

Det bör dock tilläggas att det alltid blir jäkligt bra när han är klar med sina projekt, jag misstänker han har nåt okänt släktband med Martin Timell.

Annars har jag hunnit storhandla och varit på föräldramöte på dagis. Nu ska jag städa kök och hänga tvätt. Några nätter på spa?! Ja, det ska jag önska mig av Santa!

måndag 3 december 2012

Optimal träning

Jag ÄLSKAR ta mig tusan crossfit! Hög intensitet, övningar där hela kroppen involveras, en tävling mot klockan och mot din egen prestation, svett som droppar, mjölksyra som sprutar och endorfiner som kickar loss i systemet. Lägg där till en himla skön stämning och blandning av folk. Grymt! Grymt! Grymt!

Nu blir det soffhäng och lite omhändertagande av min käre sambo som har halsfluss. Ingen hit, han låter meddela att det känns som han druckit saltsyra. Låter minst sagt oskönt.




Instruktören Andreas lägger upp dagens pass

Iskallt och boktips

15 minus imorse, det var ju inte direkt läge att slicka på några lyktstolpar på vägen till jobbet. Sweet Lord vilken arktisk kyla..

Dagen har rusat förbi med möten och jobb och nu sitter jag och gosar med kidsen i soffan framför Bompa. Träningskläderna är på, för om cirka en timme drar jag ut till crossfit-center för att umgås med kettlebells, medicinbollar och skrivstänger under en timme. Ska bli riktigt kul, och jag önskar att jag hann träna crossfit oftare. Ikväll får jag dessutom sällskap av brorsan med flickvän, så det blir en perfekt kombo av träning och socialisering.

Och så ett boktips. Både jag och barnen älskar böckerna om "Prinsessan" som Per Gustavsson skriver. I dessa böcker tycker prinsessan om fina klänningar, men tokgillar även ishockey och räddar prinsar från farliga drakar. Böckerna tar upp könsperspektivet på ett riktigt bra sätt. Rekommenderas starkt!

söndag 2 december 2012

Sköna söndag

Sovmorgon till 08.00 för hela familjen. Halleluja. Kidsen hänger just nu i soffan och kollar på "Sunes jul" och dricker varm choklad. Jag pimplar kaffe och kollar igenom föreläsningen som jag ska hålla för ett stort gäng i Göteborg i veckan. Patric steker pannkakor till oss och fixar annat käk till hungriga domherrar och gråsparvar. Första adventsljuset brinner i fönstret och stjärnan är tänd. En söndag utan stress och alltför höga ambitioner. Precis som det ska vara.

Kylig toa

Som tidigare sagt, jag älskar att hänga på landet, även vintertid. Det finns dock ett undantag, toalettbesöken här ute är aningen för kylslagna för att kännas helt okej vintertid. Det är inte direkt läge för att lösa ett korsord eller plöja en bok, man får vara glad om skinkorna inte fryser fast i underlaget. Typ på den nivån.

Jag bjuder på en bild som illustrerar min utsikt från morgonens toalettbesök. Jo, det var minst sagt friskt..

lördag 1 december 2012

Julkänsla

Det är nåt tjall med kommentarfunktionen, och jag kan inte publicera några comments. Hoppas problemet är övergående och tro inte att jag ignorerar er. Jag älskar kommentarer!

För övrigt är tre plåtar lussebullar klara, vissa har mer kreativ form än andra. Tjejerna var superduktiga och gjorde alltifrån lusseormar till lussebollar. Nyskapande minst sagt.

På temat julklappar utspelade sig för övrigt följande konversation ikväll. Patric: "Maja vad vill du ha i julklapp? Du får välja på trummor, skidor eller en karatedräkt". Maja: "Men pappa du vet ju att jag bara vill ha ett sminkhuvud". Ha, ha! Han kämpar i motvind -ensam man mot tre brudar.. Det kan inte vara lätt:-)


Riktig vinter

Här ute i bushen är det verkligen vinter på riktigt. Massor snö, lite sol och lagom kallt -en perfekt vinterdag! Vi har varit på utflykt till Finspång, inhandlat vantar och pulkor åt kidsen och även köpt ingredienser till lussekattsbaket. Vi åkte dessutom förbi Orga kvarn och köpte vetemjöl att baka på, jag gillar hela grejen med att välja närproducerat när det går.

Nu en kopp kaffe, lite skidskytte och en middagslur för mini, när det är avklarat kör vi igång bakracet.