Powered By Blogger

måndag 17 juli 2017

Semester och svett

Jag får då och då kommentaren; men nu när du har semester kan du väl ta det lite lugnt med träningen. Som om träningen vore nåt straff. Träning för mig är allt annat än straff. Det är min kraft. Mitt syre. Min energidryck. 

Att träna gör mig till en bättre mamma, en trevligare partner och en lite skönare människa generellt. Så why in hell skippa den när jag har semester och dessutom inte behöver tränga in pass mellan skjutsning till aktiviteter, storhandlingar och utvecklingssamtal? 

Den stora skillnaden är att på semestern tränar jag mer utifrån känslan. Jag har ledigt från instruerandet och kan välja vad jag känner för att träna, det är inte GRIT-måndag eller spinning-torsdag, valfriheten är min. Dock är vi sällan på hemmaplan under semestern, så besöken på gymmet är få. Känner jag för styrketräning får jag fixa fram TRX-bandet och hänga i lämpligt träd eller helt enkelt träna med egen kroppsvikt. Och det funkar, även om suget efter tunga marklyft kan slå till. 

Här på Öland har jag löpt lång och lugnt längs havet. Cyklat racer i motvind med väderkvarnar och kohagar i ögonvrån. Tagit långa hundpromenader i Halltorps hage och kört ett litet improviserat styrkepass på campingen. 

Och jag har tagit vilodagar när kroppen velat ha det, ätit kroppkakor, glass och cruisat runt på ön. Och allra främst njutit av valfriheten. Det är semester för mig. 

Mr Racer och jag i kraftig motvind 

Och lite TRX mellan kroppkakorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar