Powered By Blogger

onsdag 24 december 2014

Julafton

Ja. Och det blev jul även i år, den halvrisiga granen till trots! 

Som traditionen bjuder så firades julen ute på landet. Tänk: laga mat på vedspis, elda i öppna spisen, bära ved och snubbla till utedass i mörkret. Väldigt mysigt och rätt så mycket back to basic -särskilt när vattenpumpen fryser. 


Som vanligt riktigt mycket god mat, i år med inslag av vilt, hjortar och vildsvin och nåt halvvilt lamm återfanns på faten. Och dessutom lax, sill, revbenspjäll, omelett, ägghalvor, köttbullar, julkorv, ostar, mandelmusslor med färska hallon och grädde. Och så vidare. Vi gick inte direkt hungriga från bordet..

Innan vi gick bananas bland fett och proteiner var det även släktfejd i lerduveskytte. På bilden ser ni moster Inger 70 plus, gå loss med bössan. Uppfriskande! 


Tomten hade som tur var fixat GPS-koordinaterna till Finspångs mörkaste  skogar och barnen hade uppenbarligen varit riktigt snälla i år- herregud så mycket fina julklappar! Tack alla! Och jag gick inte lottlös jag heller, svinsnygga träningskläder och ett maffigt kit från Biotherm. Märkligt, med tanke på att vi inte skulle köpa några julklappar... 


Summa summarum: En himla härlig julafton med alla beståndsdelar jag önskar: god mat, lyckliga barn och gemenskap över generationsgränserna. 

Jag känner stor tacksamhet över att jag och min familj får fira jular som denna och att vi har så många fina människor omkring oss att dela den med. Jag sänder samtidigt varma tankar till alla de människor som tvingas fira julen i ensamhet och till dem som inte har möjlighet att ge sina barn en julafton fylld av förväntan, prassliga klappar och ett välfyllt julbord. Det är ju som bekant långt ifrån en självklarhet för alla. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar