Powered By Blogger

lördag 12 januari 2013

Lite målsättningar

2013, två veckor av detta år har snart passerat. Många timmar, dagar, veckor och månader är således kvar att fylla med vettiga och mindre vettiga saker. Jag avger av princip inga nyårslöften, men självklart har jag funderat lite på om det är nåt jag ska försöka förändra och förbättra under detta år.

Confession-time. Här kommer ett axplock av mina mål för 2013:

• Sluta vara tidsoptimist och se till att åka från jobbet minst fem minuter tidigare varje dag. 2012 var en orgie i superstress och lätt panik till hämtningen på förskolan. Jag vägrar att sladda in med andan i halsen och puls på 220 på dagisgården varje eftermiddag.

• Tvätten. Jag ska verkligen försöka sortera, vika och lägga in ren tvätt i garderober och lådor direkt, och undvika att bygga tvättberg som är högre än Tolvmannabacken i Kisa. Att para strumpor är ett kapitel för sig, det får jag nog spara till 2016. Lägga nån form av treårsplan för hur jag ska hantera det problemet.

• Matlådor. Jag ska bli bättre på att ta med mig nyttiga, vitaminrika och välkomponerade lunchlådor till jobbet och därmed undvika att äta Garnisonskioskens kebabsallad med en ljuvlig och kall cola zero tre dagar i veckan.

• Bilen. Alltså att hålla bättre ordning i den. Det är inte okej att låta ett föremål som kostar nästan 300 000 blir en ambulerande soptipp med bananskal, parkeringsbiljetter, tomma colaburkar och gamla sladdriga pommes högt och lågt. Kanske ska ha som ambition att undvika att kidsen äter i bilen. Det kommer att hålla i max en vecka, men ändå. Worth a try.

• Allra viktigast. Njuta mer av allt det jag har omkring mig. Prioritera kvalitetstid med min familj och mina vänner, njuta av god mat, sovmorgnar och sköna träningspass. Vara glad över att jag har ett jobb som jag trivs med och kollegor som förgyller arbetsdagarna. Alltså, på riktigt stanna upp och reflektera över hur privilegierad jag är. Ofta snurrar livet på för fort och jag glömmer bort att vara tacksam. 2013 ska jag bli bättre på det. Promise.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar